Matracok az ideális alvási testhőmérsékletért

A matrac nem csupán megfelelő alátámasztást, de egyéb, komfortérzetet is biztosíthat, sőt fontos, hogy biztosítson. Ilyen például a megfelelő szellőzés és hőelvezetés, mellyel elősegíti a test saját hőszabályozását. A hideghab matracok, a kókuszrost bio matracok kimagaslóak e téren.

Matrac Webáruház, ahol mindent megtalál

Testünk és környezetünk hőmérsékletének kimagasló szerepe van az elalvásban és a pihentető alvás elérésében egyaránt. A túl magas vagy a túl alacsony hőmérséklet egyaránt nehezíti elalvásunkat, valamint ha mégis sikerülne álomba szenderülni, rossz minőségű pihenést kapunk eredményül, esetleges többszöri felébredéssel, nyugtalan álmokkal. Ilyen esetekben lehetetlen rendesen kipihenni magunkat, ébredéskor alig bírunk kimászni az ágyból és a kávé is aligha vidít fel minket.

Testünk csökkentett intenzitással működik alvás közben. Lényegében ez a karbantartó mód, ilyenkor regenerálódik a szervezet, energiát kizárólag arra fordít, amira szükséges, ugyanis az energiaháztatás is ilyenkor töltődik a legjobban. A cirkadián ritmus, azaz az ébrenlét-álmosság-alvás-ébredés ciklus nagyjából mindenkinél ugyanaz, bár mostanában több tanulmány is született arról, hogy egyes embereknél a 24 órás ciklus, inkább 26, így folyamatos jetlagben élnek. Azoknál, akiknél a szokványos ritmus figyelhető meg, a testhőmérséklet este 9 óra körül a legmagasabb, akár 37 fok is lehet.

Ezt a szintet egy rövid ideig tartja a szervezet és elalváskor elkezd csökkenni, majd alvás közben fokozatosan csökken, mígnem eléri a legalacsonyabb szintet hajnali 5 órakor. Ez a szint 35,5 fok körül van. Végül 5 óra után elkezd hirtelen emelkedni a nagyjából 36 fokos általános testhőre. amennyiben nem képes a szervezet a testhőcsökkentésre, nehézségek lépnek fel és lehet, hogy nem sikerül majd elaludni. Ezért is nagyon fontos, hogy magas energiatartalmú ételeket ne fogyasszunk alvás előtt.

Ha megfelelő matrac biztosítja álmunkat, nem kell attól tartanunk, hogy túlzottan bemelegszik alattunk. Természetesen nem csak a matrac, de a lepedő, a takaró, a párna és ezek huzatai is okozhatnak bonyodalmat, ha nem jól válasszuk ki anyagukat. Fontos, hogy nyárra könnyed nyári ágyneműt használjunk, míg télen a melegebb, de szellőző típusokat részesítsük előnyben.

A környezet hőmérséklete nagyban befolyásolja az alvást. Ha túlzottan feltekertük a fűtést vagy megraktuk a kandallót, a szoba pedig alkalmas strandszezon imitálására, ne várjuk, hogy majd egyszerűen elalszunk és kipihenten ébredünk. Rengeteg kutatás történt a megfelelő hőmérsékletre vonatkozóan és jelen állás szerint a 18,5 fok az ideális szobahőmérséklet alváshoz.

Kategória: Életmód | Címkék: