A kevés alvás is elősegítheti az elhízást

Biztos mindenki ébredt már kialvatlanul egy átforgolódott éjszakát követően. Ilyenkor az ember egész napja meg van pecsételve, de ami még ennél is rosszabb, hogy kevésbé tudja kontrollálni saját magát, így kisebb mértékben törődik azzal, hogy miként áll a haja, vagy éppen milyen ételeket fogyaszt.

Egy kutatás márpedig most éppen azt bizonygatja, hogy a fogyókúrázók számára a sikeres fogyás elengedhetetlen kelléke az is, ha eleget alszunk, hiszen amennyiben kevesebbet alszunk az éjszaka folyamán, akkor rendszerint többet eszünk nappal, ergo a járványszerűen terjedő elhízás hátterében a legfrissebb eredmények alapján az is állhat, hogy az emberek manapság veszélyesen kevese töltenek pihenéssel, főként éjszakai alvással.

Többet eszünk, ha nem alszunk

A francia kutatás alkalmából 12 teljesen átlagos testsúlyú fiatalember vállalkozott a kísérletekre, akiket kétszer 48 órán keresztül követtek nyomon a szakemberek, méghozzá étkezésük, alvásuk és energiafelhasználásuk középpontba állításával. Az első 48 órában a kutatók semmiféle instrukciót sem adtak a résztvevőknek, ebből kifolyólag a mindennapi, mondhatni megszokott életritmusuk alapján élték mindennapjaikat, amit a következő 48 órás ciklusban azzal módosítottak, hogy csökkentették éjszakai alvásukat. Ebből kifolyólag éjjel kettőkor engedték őket ágyba, és reggel hat órakor már fel is ébresztették őket.

A kutatók előzetesen olyan hipotézist fogalmaztak meg a kutatás kapcsán, miszerint az emberek abban az esetben, ha kevesebbet alszanak éjszakánként, sokkal nehezebb tudják kontrollálni cselekedeteiket, ebből kifolyólag lényegesen több kalóriát fogyasztanak el, mint normális esetben, avagy legalább 7 órányi alvást követően. A kísérletek során a szakértők éppen ezért nem határozták meg, hogy az emberek mennyit és mit egyenek, sőt mi több, még csak azt sem mondták meg nekik, hogy a táplálkozáshoz kötődik a kísérlet, nehogy jobban odafigyeljenek erre, mint más esetben.

Akár negyed annyival több kalória

A francia szakértők a kétszer 48 órás ciklus lezárását követően arra jutottak, hogy hipotézisük beteljesült, méghozzá jelentős mértékben, hiszen a rövidített alvás utáni időszakban a megfigyelt emberek átlagosan közel 25 százalékkal több kalóriát vittek be szervezetükbe egy egész nap során, mint akkor, amikor 7-8 órát tudtak aludni éjszaka. Mint kiderült, főként reggelire és vacsorára ettek sokkal többet az emberek a kevesebb alvás hatására, de az ebédek mennyisége nem változott drasztikusan. A bevitt többlet azonban így is közel 600 plusz kalória volt ahhoz képest, mintha többet pihentek volna.

A kutatók szerint az eredmények hátterében nagy valószínűséggel evolúciós okok állnak, azonban ennél pontosabb magyarázattal ők sem tudtak szolgálni. Azt még hozzátették, hogy az alvásra egyfajta regenerálódási folyamatra kell tekintenünk, aminek számtalan egyéb funkciója van a pihenésen kívül is, így biztosan felborul az egyensúly abban a szervezetben, amelynek túl kevés pihenést biztosítunk éjszakánként.

Kategória: Életmód